חושבים נכון חיים טוב

המחשבות שלנו אודות עולמנו והפרשנות שאנחנו נותנים לדברים בונה את המציאות שבה אנו חיים.

 רוצה להביא דוגמאות לאיך שינוי החשיבה מוביל ליצירת מציאות חדשה .

דוגמה ראשונה:

"תמיד חששתי שאיני מייצרת קשר טוב עם הבת שלי" פתחה נועה ואמרה לי. היא המשיכה ותארה מערכת יחסים סבוכה ובלתי מספקת בכלל עם אמא שלה. משום הפחד הנוראי שמא קשר בעייתי שכזה ישפיע ויזלוג גם למערכת יחסיה עם הבת שלה שירה, השקיעה נועה מחשבה רבה מאז שנודע לה כי היא נושאת הריון עם בת .במהלך השנים בהם גדלה שירה, כל הזמן היתה נועה קשובה לצרכיה, משתדלת ככל יכולתה לייצר קשר משמעותי עם שירה ודואגת שיהיה זה קשר שונה לגמרי מהקשר שלה עם האמא הפרטית שלה.

ואכן שירה גדלה להיות אשה צעירה מקסימה עם יכולות אישיות מדהימות, חכמה, רגישה פתוחה ובטוחה מאוד בעצמה. מעברה של שירה למגורים בעיר אחרת לאחר השירות הצבאי שלה  (שגם הוא היה מאוד רחוק מהבית,)הרחיקו את שירה מהבית ומנועה.שירה נהייתה מאוד עסוקה, מעטה להתקשר והצליחה להגיע הביתה לעתים רחוקות. נועה פרשה את ההתרחקות הזאת ככשלון שלה, האשימה את עצמה שהיא אמא לא טובה, שלא הצליחה ליצור קשר אינטימי וקרוב עם בתה וממש ייסרה את עצמה על כך. במהלך עבודתנו המשותפת למדה נועה לשנות את החשיבה שלה אודות האמהות שלה. היא למדה לפרש את מה שקראה לו "ההתרחקות של שירה " כביטוי של עצמאות של שירה וביטוי ליכולות של שירה להיות בוגרת ומאוד מרוצה מעצמה. נועה למדה להתבונן ולראות את הקשר הטוב ביניהן המאפשר לשירה לחיות את חייה כרצונה ולהנות מהאושר של שירה. שינוי זה בחשיבה של נועה איפשר עוד התקרבות והעמקת הקשר ביניהן.

דוגמא שניה:

"אני מאוד בודדה, בגילי (35) מאוד מאוד קשה לייצר חברויות חדשות עם אנשים בגיל זה" ספרה לי רחל כשהגיעה לפגישה. בדיקה מעמיקה יותר של סכמת חשיבה זו של רחל הובילה אותה להבין כי היא מייחסת חשיבות רבה לגיל האדם הנמצא מולה ושוכחת בדרך שמה שחשוב בקשר היא האיכות של הקשר הנוצר שאינה תלויה בגיל האדם איתו יוצרים קשר. ממחשבה שאין לה ממש אף אחד בסביבתה שאיתו היא יכולה ליצור קשר כי איננו בגיל המתאים פתאום קלטה רחל כי יש לה לפחות 8 אנשים משמעותיים בחייה שאם תתעלם מגילם הם יכולים להיות פרטנרים מדהימים לבילוי, לשיחה טובה, למישהם להשען עליהם, לאנשים שיכולים לקבל ממנה אהבה ולתת לה אהבה.

שינוי החשיבה מ"אני חייבת להתחבר לאנשים בגילי" ל"אני יכולה לתת ולקבל יחס, אהבה והנאה עם אנשים בלי קשר לגילם" גאל את רחל מתחושות הבדידות הנוראיות מהם סבלה ופתח בפניה אפשרויות רבות לקשרים אנושיים חמים.

דוגמא שלישית:

איבחון הגוש הפצפון, החצ'קון, בשדה השמאלי בגיל 45 טלטל את ענת לגמרי. היא הגיעה מבוהלת, בטוחה שמשמעות המילה סרטן היא מוות, פחדה מאוד מכל הטיפול המחכה לה. לאחר שהצליחה מעט להרגע מעצם המחשבה על היותה חולה, ומה יקרה לילדיה הצעירים (10 ו13) התפנתה לתכנן את ההתמודדות שלה עם הכימותרפיה. כבר בפעם הראשונה כשחשבה על הענין הבינה שיש לה שתי אפשרויות: האחת להרגיש רע, לרחם על עצמה, להכנע לתחושות הבחילה ולקבל לגיטימציה להשאר רוב הזמן במיטה. והשניה, לקבל את העירוי, וללכת לאחר מכן ולהמשיך בשגרת חייה: בית, עבודה, פגישות עם אנשים, מסעדות, בילויים, חיים…

ברור שבחרה באפשרות השניה, וכך למרות הבחילות והחולשה, בגלל שבחרה להמשיך לחיות ואף הגדירה לעצמה שאפשר לעשות הכל גם אחרי טיפולים- צלחה את כל חודשי הטיפול והמשיכה לחיות ולתפקד היטב אף על פי כן ולמרות הכל.

המציאות קיימת רק אצלנו בראש ועם חשיבה נכונה ניתן ואפשר לחיות בשליטה מלאה על חיינו!